Spedycja morska – początki w pracy

spedycja-morska-poczatki-w-pracy-1

Praca spedytora jest sama w sobie bardzo trudna i wymaga odpowiedzialności za powierzony ładunek. Przeprowadzenie w odpowiedni sposób procesu transportu ładunku to nie łatwe zadanie. Dziś postaramy się przybliżyć istotę pracy na tym stanowisku, a skupimy się dokładnie na spedycji morskiej, tworzącej ogromna część rynku usług TSL.

Spedytor sam w sobie jest łącznikiem między zleceniodawcą, klientem i pozostałymi uczestnikami łańcucha transportowego. To właśnie dzięki niemu akcja transportu morskiego funkcjonuje tak, jak powinna. Jak wygląda taki przykładowy proces?

Co robi spedytor?

Po otrzymaniu zlecenia, pierwsze co robi spedytor, to przygotowuje i sprawdza wszystkie informacje, które będą mu potrzebne do jego zrealizowania. Poprawne zrozumienie potrzeb klienta jest kluczem w gałęzi biznesu, jaką jest spedycja morska. Obowiązkiem spedytora jest zaplanowanie, łącznie ze szczegółami i ostatecznie, przedstawienie klientowi optymalnego rozwiązania transportowego, dopasowanego nie tylko do tego, co potrzebuje, lecz również do jego portfela. To również w jego gestii leży stały kontakt z innymi uczestnikami, które będą brały udział w łańcuchu dostaw, którymi są, chociażby armator czy przewoźnik drogowy, który odbierze/dostarczy ładunek.

Spedytor morski musi również przygotować towarzyszące ładunkowi przez cały transport dokumentów. W tym zakresie musi mieć odpowiednią wiedzę, zdobytą przez lata nauki w technikum i szkole wyższej. Dzięki temu poprawnie będzie umiał ocenić poprawność dokumentów handlowych i w mgnieniu oka odnaleźć informacje niezbędne do bezproblemowego nadania towaru. Znajomość różnych niuansów takich jak przewóz towarów niebezpiecznych, szczególnie cennych czy innych niestandardowych przedmiotów też jest obowiązkowa! Co więcej, gdy klient oddaje upoważnienia do organizacji odprawy celnej, my, jako spedytor morski musimy wykazać się znajomością z zakresu prawa celnego.

spedycja-morska-poczatki-w-pracy-2

Jest to bardzo dużo do zrobienia prawda? A to dopiero początek! Po przygotowaniu wszystkich odpowiednich dokumentów czas na tak zwaną instrukcję konosamentową dla armatora. Jest to, w skrócie mówiąc, informacja o ładunku. Zawiera ona takie szczegóły jak wagę kontenera, ilość opakowań i ich rodzaj i tym podobne. Pozostało tylko ewentualne ubezpieczenie ładunku i wypełnienie konosamentu morskiego lub morskiego listu przewozowego.

Podsumowanie

Praca spedytora morskiego wydaje się niekończącym ciągiem obowiązków. Jednakże jest to stanowisko, które z czasem staje się coraz łatwiejsze w obsłudze, gdyż wraz z doświadczeniem, nabiera się wprawy w organizacji i zdobywa wiedzę ułatwiającą nam codzienne funkcjonowanie na nim. A pamiętajcie, dobry spedytor jest na wagę złota!